Депутатите решиха: Отпадат знаците за камери на пътя

Споделете лесно и бързо тази публикация

Парламентът прие на първо четене промени в Закона за движение по пътищата, с които да бъдат премахнати знаците, оповестяващи, че снимат камери.
Поправките бяха приети със 165 гласа „за”, нито един „против” и 26 въздържали се.

В мотивите на вносителите от ГЕРБ се казва, че когато шофьорите са уведомени чрез поставянето на знак пред полицейския автомобил, оборудван с автоматизирани технически средства или системи (АТСС), те намаляват скоростта само в зоната и след това продължават движението си с превишена скорост.
По този начин се губи възпитателният ефект върху всички водачи, които развиват чувство за безнаказаност и това води до катастрофи с жертви, подчертават управляващите.

„Един човешки живот да спасим със закона, си заслужава да го приемем“, заяви Цветан Цветанов, който е основен вносител, цитиран от „Фокус“.

Той добави, че тази законодателна инициатива ще бъде недостатъчна за постигането на ефекта, към който всички се стремят, но все пак трябва да са предприемат някакви стъпки.

Премахването на пътния знак, обозначаващ камерите, е стъпка в правилната, заяви по време на дебатите Николай Александров от „Обединения патриоти”, които подкрепят промените.

„Опитът ми показва, че българинът е достатъчно гениален да намира заобикаляне на всяка поправка, която ние приемем, но това е стъпка в правилната посока. Няма нормална държава в света, която да оставя гражданите свободно да се избиват по улиците“, каза още той.

По думите му Народното събрание не може да си позволява да прави закони, които да важат само в определени участъци, тоест само в някакви изключения.

„Един закон трябва да важи за всички и макар и да ми е болно да го кажа, Законът за движение по пътищата е един от най-нарушаваните от българските граждани. Има нещо, което е над всички нас, независимо от цветовете на политическите партии – това е човешкият живот”, допълни Александров.

Колегата му Искрен Веселинов пък допълни:

„Да слагаме табелка преди контролен орган е все едно да кажем, че данъчният закон се спазва само в данъчните администрации – нарушения извън данъчните администрации могат да се правят спокойно, а пък данъчните нямат право да ги контролират“.

Според него по време на дебатите винаги ще има „една звезда“, която поема защитата на шофьорите нарушители и вероятно ще се чувства удовлетворен, ако изменението на закона е провалено.

В комисия подкрепихме промените в Закона за движението по пътищата, ще ги подкрепим и в зала, заяви и Николай Тишев от „БСП за България”.

Той подчерта, че освен премахването на знаците за камери законопроектът предвижда завишаване на санкциите за собственици на автомобили, които го предоставят на неправоспособен водач.

„Въпросът, който възниква е следният – решават ли тези промени всички проблеми на водачите по пътищата, било то републикански или общински. Отговорът е не”, добави Тишев.

Според него е нужна промяна в цял пакет от закони. Той даде пример с необходимостта от промени в НК и НПК и обоснова необходимостта от налагане на по-крути мерки срещу нарушители, причинили телесна повреда на пътя.

Още по-твърд беше колегата му Красимир Янков:

„Това, че говорите дълго и обстоятелствено не значи, че говорите аргументирано. Тези промени, които се предлагат, са „пожарникарски“. Те са вследствие на акция, предприета по указание на премиера. Това, което обяснявате, че има широк консенсус по конкретните промени в закона – не е вярно“.

„Може да се премахне от Закона за административните нарушения и наказания изискването наказващият орган да издирва последния адрес на нарушителя, когато не е открит на постоянния си адрес.

Този закон днес е безполезен, прибързан и не решава обществените взаимоотношения, ДПС ще се въздържи да го подкрепи в този вид, заяви пък Рамадан Аталай.

Той се обърна към вносителите с думите:

„Няма да намалите жертвите. Няма да намалите онези шофьори, които ще намалят скоростта, когато има камера и след това ще я увеличат. Наблягайте на безопасни и комфортни условия за движение по пътищата. Оправете пътищата”.

КАТ подкрепя промените

За да имаме ефективен контрол не би трябвало да поставяме пътни знаци, предупреждаващи водача за камерите, подкрепи промените шефът на КАТ комисар Бойко Рановски.

„Дейността, която извършва „Пътна полиция“ за контрол на водачите, е насочена за коригиране поведението им и спазване правилата. В закона много ясно е казано, че всички, които участват на пътя, трябва да спазват правилата. Превишаванията на скоростта са регламентирани в закона, че се заснемат с автоматизирани технически средства, водачите не се спират, не се проверяват и получават съответната глоба с електронен фиш“, каза той.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *