Да предпазим тялото от задържане на вода

Споделете лесно и бързо тази публикация

Задържането на вода е много често срещано оплакване и една от причините тялото да изглежда закръглено.
Това, което изглежда като излишни килограми по тялото на човек, в по-голямата част от случаите се оказва не мазнина, а именно задържана вода.

Състоянието засяга по-често жените, отколкото мъжете. Обикновено излишна вода и течности тялото задържа основно в крайниците и около глезените, по лицето и под очите, в коремната кухина, китките на ръцете и пръстите по ръцете и краката.

Човешкото тяло се състои от 70% вода, която служи за правилното протичане на всички жизненоважни процеси в организма, и тази вода се намира в клетките на органите ни. Става въпрос за водата, задържана в междуклетъчното пространство.

Тялото задържа вода като защитна реакция и в резултат на няколко причини, като най-точно това би могъл да диагностицира лекар.

Причината може да е както в малкото количество пиене на вода, при което тялото започва да се запасява с повече вода, така и в резултат на хронични заболявания или дефицит на някои витамини като В1, В5 и В6 (риба, банани, кафяв ориз.

Ето някои от причините:

Най-честа е хормоналната причина. Може да е породена от проблеми с половите, щитовидни и други хормони. При жените по време на бременност настъпва промяна в хормоналния баланс и това води до задържана вода около глезените, коленете и бедрата, и поява на целулит.

Проблеми със сърце или бъбреци, както и по-силно пропускливи капиляри също води до задържане на течности и поява на отоци.

Начинът на хранене също е важен. Солената храна, както и меню богато на рафинирани въглехидрати, в това число и сладки храни, също ще доведе до задържана вода.

Причина може да бъде и менопаузата, употребата на определени кортикостероидни лекарства, слаб метаболизъм и др.

Продължително завишени нива на кортизол, който представлява хормон на надбъбречните жлези. Вследствие на различни видове стрес също води след себе си отоци и задържане на вода.

Лимфната система се грижи за отвеждането на излишната вода от организъм. Тя допълва сърдечно-съдовата система, разпростира се в цялото тяло и е изградена от лимфни капиляри в междуклетъчното пространство. Лимфните съдове съдържат течност от мазнини, белтъци, съсирващи вещества и лимфоцити, които се образуват в лимфните възли. Освен че пренася хранителните вещества, всмукани от стените на червата, именно лимфата отвежда излишната течност в междуклетъчното пространство.

Качествено отвеждане на излишната вода от лимфата зависи от това дали има достатъчно движение. За целта са необходими дренажни масажи. В този смисъл, враг номер едно за лимфата е застоялият начин на живот – дълги часове пред компютъра, зад волана, вкъщи пред телевизора. Това няма да раздвижи лимфата и няма да доведе до отделяне на отпадните продукти и излишната вода ефективно. Затова спортът, движението, разходките и масажите са най-добрият приятел на лимфата.

Как да избегнете задържането на вода:

1. Намалете приема на солени храни и такива с високо съдържание на натрий – най-много има в колбасите, консервантите и алкохола.

2. Консумирайте естествена каменна сол, а не преработена и химически йодирана сол. Средното количество е около 5 -7 грама на ден при здрав организъм, според някои нутриционисти.

3. Консумирайте храни, богати на калий. Калият спомага отвеждането на водата – киви, пъпеш, портокали и банани, леща, артишок, зеле, цвекло, картофи и авокадо.

4. Консумирайте храни, богати на магнезий – овесени ядки и трици, кориандър, мента, и магданоз, слънчогледово и ленено семе, какаови зърна, бадеми.

5. Яжте храни с диуретичен ефект – динята, ягодите, аронията, малините, ябълковият оцет.

6. Пийте зелен чай, чай от листата на артишок, чай от глухарче (както и на салата), чай от магданоз и розмарин, полски хвощ и тн.

7. Приемайте достатъчно количество чиста вода. За всеки организъм е индивидуално според телосложение, килограми, интензивност на физическо натоварване, температура на въздуха, движение и т.н. Дневната доза е 30-50 мл. на 1 кг телесно тегло.

8. Не пийте вода вечер късно и преди лягане.

9. Не яжте храни, в които има синтетични добавки, оцветители и консерванти

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *