Онлайн пазаруваме главно стоки за дома, резервации и билети

Споделете лесно и бързо тази публикация

Повече от 1/4 от българите, които ползват Интернет, пазаруват и онлайн в мрежата, показват данни от проучване на Евростат за 2017 г.

За последните пет години делът на хората у нас, които пазаруват по Интернет, е нараснал повече от два пъти – от около 10 процента през 2012 г. – до 27 процента през м.г., показват актуалните данни на европейската статистика.

Хората от градовете у нас пазаруват почти двойно повече онлайн от хората в селата, показва още анализът на Евростат, цитиран от БТА.

Сред Топ 5 на най-честите покупки в Интернет за българите най-висок дял заемат стоките за дома – 73 процента. Следват: пътувания или хотелски резервации – 26 процента, билети за различни събития – 15 процента, покупка на дрехи или спортни стоки – около 14 процента, различни видове електронно оборудване – също 14 процента и др.

Най-малко българите са купували онлайн следните стоки: лекарства, храни и напитки, както и филми и музика – средно между 4-5 процента.

Като най-често срещани проблеми при пазаруването онлайн българите определят следните фактори:
трудности при намирането на информация относно гаранции и други законови права; доставка на погрешни или повредени стоки;
крайните разходи са по-високи от посочените /обикновено по-висока цена за доставка, неочаквана такса за транзакция/;
проблеми, свързани с измама /стоките не са получени изобщо, финансови загуби вследствие на злоупотреба с данните от кредитната карта на купувача и др./;
трудности при подаване на оплакване и искане на обезщетение или получаване на незадоволителен отговор след подадено оплакване.

Средно в ЕС са пазарували онлайн около 68% от потребителите

Най-висок дял на онлайн-пазаруването е отчетен във Великобритания – 86 процента, Швеция – 84 процента, Дания, Германия, Люксембург и Нидерландия – 82 процента и др. Най-нисък е делът на онлайн-купувачите в Румъния – 23 на сто, България – 27 на сто и Кипър – 39 на сто.

По-голямата част от покупките на европейските електронни купувачи включват дрехи и спортни стоки – 64 процента, пътни и ваканционни посещения – 53 процента, стоки за бита – 46 процента, билети за събития – 39 процента, книги, списания и вестници -34 процента.

Четирима от всеки 10 е-купувачи в ЕС декларират, че са изразходвали от 100 – до 500 евро за онлайн-покупките си през миналата година.

Около една трета от онлайн купувачите в ЕС са заявили, че закупената стока е от друга страна-членка на ЕС, а останалите са купили стока онлайн от друга точка на планетата.

Близо 70 процента от анкетираните са заявили, че нямат никакви пречки при пазаруването онлайн. Регистрираните проблеми при онлайн-пазаруването в ЕС са почти сходни като тези в България:
най-често онлайн купувачите се оплакват от по-бавна доставка, отколкото е посочено към момента на извършване на покупката /17процента/;
около 11 на сто са имали проблеми под формата на технически неуспех на даден уебсайт при поръчка или плащане;
10 процента са получили погрешни или повредени стоки или услуги;
други 5 процента са срещнали трудности при намиране на информация за гаранции и други законови права, както затруднения при подаването на жалби и търсенето на обезщетение след жалба.
Само за една година от въвеждането от страна на ЕК на онлайн-платформата за решаване на спорове при е-търговията в ЕС /февруари 2016 – февруари 2017 г./, са били регистрирани над 24 000 жалби от онлайн-купувачи в общността срещу нелоялни търговци.

Според изчисления на експерти онлайн продажбите в световен мащаб през 2020 г. се очаква да достигнат 4 трилиона долара – спрямо 1,6 трилиона долара през 2016 г., като подобни темпове за растеж са заложени и за онлайн търговията в ЕС.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *