Търговският регистър вече работи

Споделете лесно и бързо тази публикация

Потребителите на Търговския регистър и регистъра на юридическите лицa с нестопанска цел вече могат го да ползват, но само за справки за актуално състояние. От страницата си в Интернет, Агенцията по вписванията се извинява на граждани и юридически лица за причиненото неудобство.

Заради срива в регистъра, от петък насам никой не може да регистрира нова фирма, да впише промени в управлението или собствеността на дружество или просто да направи справка. По искане на правосъдния министър Цецка Цачева, причините се изясняват от ДАНС и МВР.

Възможността за справки за актуално състояние е първият етап от обещаното в началото на седмицата поетапно възстановяване.

“Възобновено е актуалното състояние, тоест може да се възобнови търговският оборот, но липсват данните, досиетата, документите. Липсата на данни досега блокира напълно търговския оборот”, каза адвокат Грета Ганева пред БНР.

Тя допълни, че рисковете за сделките през дните, в които регистърът не работеше, са много сериозни, защото те са били сключвани “изцяло на доверие”.

Липсата на данни към този момент според юриста повдига много въпроси. Ганева изрази притесненията си за базата данни на всички юридическите лица в страната.

“Безпомощността на институциите до този момент някак подсилва съмнението, че няма гаранция за данните на юридическите лица в България. Това е въпрос, свързан с контрола върху тези данни и свързаните с тях процеси, включително процесите на управление”, коментира Ганева

Без да създава някаква паника, тя счита, че институциите трябва да действат в условия на криза.

“Отговори вече трябва да дават председателя на Националната агенция за национална сигурност, отговори трябва да дава и Главната прокуратура, обяснения пряко ни държи и министър-председателят”, смята Ганева.

Достъпът до актуалното състояние в момента осигурява прозрачност на търговския оборот, смята IT специалистът Божидар Божанов.

“Разглеждайки хипотезата за изгубени данни, той посочи, че в IT поддръжката е задължително да имаш актуално копие на данните, валидно към предния ден. “Не е нормално да няма back up – най-естественото нещо”, допълни Божанов.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *