Сривът на турската лира засили интереса на българите към „шопинг туризма“ там

Споделете лесно и бързо тази публикация

Сривът на турската лира се оказа добра новина за всички на Балканите. Докато турците се опитват да стабилизират икономиката си, гърци, българи, македонци, че дори и румънци пресичат граници и се отдават на пазаруване.

Гости по темата в Сутрешния блок на БНТ – Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма и икономистът от ЕКИП Георги Вулджев.

Георги Вулджев, икономист от ЕКИП: Като цяло турската лира се срина от средата на миналата година до настоящия момент почти два пъти спрямо българския лев. Това на практика означава, че като цяло ценовото ниво там е паднало два пъти спрямо нашето – средно. Има много стоки, които са паднали с повече, някои лекарства там струват 4 пъти по-евтино, отколкото в България, а някои хранителни стоки са два пъти по-евтини.

Дори с пътните разходи, сметката излиза, категоричен е икономистът – „дори с транспортните разходи за много хора, които пазаруват на едро и се запасяват повече, им излиза изгодно“.

Румен Драганов от своя страна обясни, че по отношение на туристическите пътувания в Турция е било по-евтино преди две години, когато там се наблюдаваше проблем с отлива на руски туристи.

Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма: Сривът на турската лира много умело се използва като маркетингово послание и много хора се подлъгват от това, че ще бъде по – евтино, но вече има и опарени от това, че при някои покупки те са смятали, тези търговци, които са търгували с тях – лира – евро, при което някои са изгорели.

Евтината турска лира накара стотици българи да отидат на шопинг туризъм в Турция. С какво пълнят пазарските чанти сънародниците ни и от какво спестяват, провериха репортерът ни Паулина Найденова и операторът Лъчезар Ораков.

Колони от автомобили, чакащи да преминат през граничния пункт „Капитан Андреево“ се образуват почти всяка събота и неделя. В Одрин паркингите са препълнени, а българска реч се чува отвсякъде. Семейство пристига от Горна Оряховица, за да купи костюм за сина си.

Дънки, това сако и панталон към сакото за 260 лири е всичко това. Често идваме. ¤За баклавички, храна, но основно дрехи.

Заради големия интерес, туристически агенции от цялата страна предлагат еднодневни екскурзии до Одрин. От тук може да си купите тениска за два лева и реплики на известни марки обувки за 10. Заради евтината турска лира се търсят и оригинални стоки в големите търговски центрове.

Има асортимент, има разнообразие на облекло.

Струва си, то си е тръпка. С българските пари тук сме в изгодно положение. Чувстваме се важни.

Сметките показват, че тук перилните препарати са почти два пъти по-евтини. В този магазин работят българи и звучи българска музика.

БНТ: Върви ли бизнесът? Бюрхан – продавач в магазин за перилни препарати и парфюми: Да, много добре върви засега. Имаме българи от много години. И ние печелим. И на тях им е изгодно, и на нас.

На печалба от българите са и магазините за хранителни продукти. В някои от тях дори може да се пазарува с левове. В Одрин едно яйце, размер М може да бъде намерено за 12 стотинки.

Али Портакал – собственик на магазин за хранителни продукти: Почти всеки ден българи пазаруват от нас. Най-много идват в петък, събота и неделя. Затова започнахме да търгуваме с левове. През летните месеци карат за България много яйца. Цели големи кори. Купуват зехтин, краве масло.

Сред най-търсените от българите продукти е зехтинът. Един литър струва между 4 и 6 лв.

Нели Илчева: Да не си мислят хората, че е чудесен. Напротив. Имаше си мирис, но беше по-евтин, отколкото в България. И човек го купува, връща се в България, ами качеството не е чак толкова хубаво.

Ако тук едно нещо струва 10 лв., в България ще е 7-8лв. Или ако тук е 20, в България ще е 15. Значи за такава цена просто не виждам смисъл някой да идва. И толкова се чака на всяка от границите. От едната и от другата страна по два часа за проверка. На връщане пак два часа. Защо?

Отиваме на пазара в Хасково. Тук орехите се продават по-евтино, отколкото в Одрин. А вкусът им привлича туристи от чужбина.

БНТ: Харесват ли ви ядките? Да, много. Ядките в България са много хубави.

В същото време плодовете и зеленчуците тук са по-скъпи спрямо миналата година. Търговците и производителите обясняват разликата с лоша реколта.

Венета Димитрова – производител на плодове и зеленчуци от с. Малево, Хасково: Чушките ги пуснах два лева обаче е много скъпо.

БНТ: А миналата година по колко бяха?

Бяха по 1.20 или 1.30. Но сега няма количество, което да дадем по-евтино. Няма голяма продукция.

За стотинки работим.

Краставици, домати, чушки са с поне 50% нагоре.

БНТ: И сега по-малко ли пазарувате? Не може човек да се лиши от такива работи.

Някои производители на пазара в Хасково привличат клиентите със сортове зеленчуци, които не са характерни за България. Това е холандски сорт патладжан, произведен тук в България, в село Манастир.

Ханифе Халил – производител на плодове и зеленчуци в с. Манастир: Търси се, да.

БНТ: Защо го търсят? Никаква вероятност за горчивост. С по-малко семка. Бял е вътре, все едно ядеш риба.

На пазара за дрехи и обувки в Хасково почти няма български стоки.

Тук на битака всичко е турска стока. БНТ: Качествени ли са обаче? Някои път да, някой път не, зависи. Не знаеш, гаранция няма.

БНТ: А като цени доволен ли сте? Като цени не, скъпо е за нас.

Търговците не желаят да ги снимаме. Казват, че зареждат от Димитровград, а стоката идва основно от Турция.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *