По празниците: Клиентските жалби нарастват с 10%

Споделете лесно и бързо тази публикация

От началото на годината до края на ноември в Комисията за защита на потребителите са подадени над 20 000 жалби и сигнали на клиенти. В дните около и след празниците броят на оплакванията на клиенти се увеличава с около 10%.

Около половината от сигналите и жалбите са за неуважени рекламации на дефектни стоки. Често търговецът отказва да върне или ремонтира битови уреди, облекла и обувки.

При онлайн покупка потребителят има право в 14-дневния срок да се откаже от стоката, но много често търговецът не е съгласен. А това е нарушение.

Друга порочна практика е подвеждаща информация за качеството.

Проблем с рекламацията има и Мартин Иванов. Той поръчва продукт онлайн, плаща, но остава разочарован. “Взех продукта и се оказа с фабричен дефект или криви маратонки, които не ставаха за носене и съответно след това поисках да ги върна”, казва той.

От фирмата отказват да уважат рекламацията с аргумента, че използваните материали са качествени. Сагата с писмата, жалбите и телефонните разговори продължава 6 месеца. Стойността на покупката е за около 200 лева. Той се обръща за съдействие към Европейския потребителски център. Седмици по-късно търговецът му възстановява сумата.

Оказва се, за търговците най-важни в подобна ситуация са разговорите с клиента, който често пъти е афектиран. „Най-напред се приема техниката за ремонт и ако вече има някакви проблеми, се стига и до подмяна, но всичко това става с контакти – клиентът бива уведомен”, казва продавачът на фототехника Здравко Деков.

На същото мнение е и Мариана Господинова от Бургас: „Когато клиент рекламира стока, описваме я в книгата за рекламации и съответно желанието на клиента – или подменяме стоката или отремонтираме, или връщаме съответната сума, заплатена за дефектната стока”, казва тя.

Ако предявим рекламация, трябва да се свържем с търговеца писмено по мейл или по пощата и да очакваме решение в едномесечен срок. „Първите 6 месеца винаги се счита, че дефектът е фабричен, освен ако търговецът с експертиза не докаже обратното”, припомня Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център България. Ако една стока се развали три пъти и търговецът я ремонтира, на четвъртия път потребителят може да развали договора и да си иска парите обратно.

Ваше право е да поискате рекламация, ако закупената стока онлайн се окаже дефектна.

Ако търговецът уважи искането Ви, в рамките на месец трябва или да ремонтира безплатно за Вас стоката или да я замени с нова.

В случай че не успее да стори едно от двете, следва или да направи отбив от цената, или да развалите сделката и Вие да върнете стоката, а той да Ви възстанови парите.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *