В СУ – сентенция на Сенека на изпита по БЕЛ

Споделете лесно и бързо тази публикация

Кандидат-студентите по български език и литература в СУ „Св. Климент Охридски“ ще разсъждават върху сентенцията на Сенека „Всеки е толкова нещастен, за колкото се мисли“.

Те и техните родители са масово разочаровани от изтеглената тема, защото очакваха български писател
Темата беше изтеглена от кандидат-студентката Яна Митева. Тя изненада кандидатите в зала 224, където беше изтеглен и вариантът на теста, въпреки че от три години е сменен форматът на изпита и есето може да бъде върху твърдение/сентенция от литературен или нелитературен източник.

Кандидатстудентският изпит по български език и литература проверява и оценява знания и умения, сред които четене с разбиране на текст, включващо извличане на информация, извеждане на преки и непреки заключения, тълкуване и обобщаване; владеене на основните граматични, правописни и пунктуационни норми; редактиране на текст, създаване на аргументативен тип текст (есе).

Изпитът се състои от две части: тест с 50 въпроса (70 точки, като 1/3 от точките са за въпросите по литература) и задача за изграждането на аргументативен тип текст по даден проблем – есе (30 точки). Максималният брой точки е 100.

Създаването на аргументативен текст по даден проблем – есе е задължителен компонент от изпита, което означава, че при отказ от писането на есе точки няма да се присъждат, въпреки че кандидатът може да е дал верни отговори на задачи от теста. Темата на есето може да бъде върху твърдение/сентенция от литературен или нелитературен източник. Текстът трябва да е в обем до 3 страници.

Тестът включва въпроси както от затворен, така и от отворен тип. Тестовите задачи по литература и част от задачите по български език са формулирани на базата на откъси от текстове. Въпросите, проверяващи литературните компетентности на кандидатите, са базирани върху откъси както от текстове, включени в програмата по български език и литература за задължителна подготовка за 11. и 12. клас, така и от текстове, невключени в учебната програма. Въпросите върху откъс от неизучавано произведение са формулирани така, че отговорите им да не изискват познаване на целия текст

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *