Три важни съвета към работодателите за наемане на хора с увреждане

Споделете лесно и бързо тази публикация

Хората с увреждане ценят много повече работата си и са по-коректни в изпълнението на поставените им задания

Европейският съюз насърчава активното интегриране и пълноценното участие на хората с увреждания в обществения живот. В България има създадена специална програма, която се реализира с помощта на Агенцията за хора с увреждания. Тя дава възможност на всеки работодател, който желае да адаптира работното място спрямо нуждите на служител с увреждания в екипа си, да кандидатства и да получи сума до 10 000 лв.
Според Иван Нейков – председател на управителния съвет на Балканския институт по труда и социалната политика и ключов консултант на Респонса Превент, има три основни стъпки, които работодателят е необходимо да предприеме, обмисляйки тази възможност.
“”Едно от най-важните неща, които работодателите е необходимо да имат предвид, когато назначават хора с увреждания, е, че те са добри и лоялни служители. Често те сякаш са нарочени, че нямат необходимия капацитет, за да си свършат добре работата. Анализите обаче сочат, че много по-рядко хората с увреждане прекратяват трудовите си договори неоснователно или че не изпълняват служебните си задължения коректно, и т.н. Всъщност е точно обратното – всеки един от тези хора оценява много по-високо работната си позиция и се старае да не я загуби.”
Според статистиките наемането на човек с увреждане може да е стратегически ефективно решение за компанията. Тези служители имат изключително ценни качества, които често биват подминати с лека ръка, заради стереотипното мислене.
„Хората с увреждане са много точни при изпълнение на дадените им указания и не бива да се приема, че ще се справят по-лошо от останалите. Те имат нагласата да бъдат наистина отговорни към възложените им задачи“ – споделя своите впечатления Иван Нейков.
Агенциите по здравословни и безопасни условия на труд имат за задача да консултират работодателите във вземането на решения при наемане на кандидат с увреждане за дадена позиция. Тяхната роля е изключително важна – да разяснят ситуацията на работодателя и да подпомогнат адаптирането на тези служители в екипа. Експертите имат възможност да променят мнението на работодателя относно наемането или освобождаването на човек с увреждане. Важно е да имаме предвид също и че често хората, които имат някакво увреждане, не са го получили по рождение, а вследствие на инцидент или трудова злополука. Те продължават да имат капацитет, който невинаги е използван ефективно.
Според новите промени в Закона за наемане на хора с увреждания всеки работодател е длъжен да наеме едно лице с трайни увреждания в екип от 50 до 99 работници и служители и две на сто от средносписъчния им състав за екипи със 100 и над 100 работници и служители.
Екип от експерти на Респонса Превент изготви наръчник от 7 важни стъпки, които работодателите е важно да имат предвид при наемането на хора с увреждания. Европейският съюз насърчава активното интегриране и пълноценното участие на хората с увреждания в обществения живот в съответствие със своя основан на човешките права подход към въпросите на уврежданията.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *