Храни, с които си набавяме желязо

Споделете лесно и бързо тази публикация

Желязото е едно от хранителните вещества, което организмът трябва да си набавя периодично, за да бъде здрав. Според информация на Prevention, препоръчителната дневна доза за възрастни е между 8 и 27 грама на ден, като бременните и пенсионерите дори се нуждаят от повече.

Микроелементът има голямо значение за протичането на различни процеси в тялото. Той участва в растежа и дава сила на организма, но основната му роля е да участва в структурата на белтъците в организма, които пренасят червени кръвни телца или така наречения хемоглобин. Друго, за което отговаря, е да снабдява тъканите и органите с кислород.

Главоболие, отпадналост, умора, понижена концентрация, косопад, чупливи нокти. Това са основните симптоми, които човек може да има, ако е с недостиг на желязо. Намаляването на количеството му в тялото води и до желязодефицитна анемия.

Месото е най-рекламираната храна, съдържаща голямо количество желязо, но не всеки е свикнал да яде повече. Освен това има вегетарианци и хора на специални хранителни режими, които или го изключват от менюто си, или го комбинират със салати.

Ето няколко растения, които да включите в менюто си:

Спанак

Всички зеленолистни с по-тъмен цвят са богати на желязо и други витамини и минерали. Но спанакът притежава най-много. В 100 г суров спанак има 1,50 мг желязо. Подобно на копривата, неговата консумация помага за подсилване на организма и най-вече кръвта.

Неслучайно прясно изцеденият сок се препоръчва при хора, страдащи от анемия.

Броколи

Братовчедът на зелето е богат на магнезий, витамините С и К – веществата, които помагат на организма да усвои по-добре желязото от храната. В 100 г сварени броколи има около 0,67 мк желязо.

Леща

Знаете ли, че в една купичка сварена леща има много повече желязо отколкото в един свински стек? В нея има също така диетични фибри, протеини и калий.

В 100 г сварена леща има около 3,33 мк желязо. Именно заради голямото количество на микроелемента, в някои страни тя се слага в салати и други ястия.

Соя

Малките зрънца са предпочитани от вегетарианците, защото също съдържат доста желязо. Също така те са добър източник на протеини.

В една купичка сварена соя има 8-9 мкг желязо.

Кейл

Растението е суперхрана, определяна като натурален мултивитамин. То е богато на витамин К, който спомага за абсорбирането на желязото от тялото. Може да се прави на салата или използва за приготвянето на здравословни смутита, сосове и основни ястия.

В 100 г пресен кейл има около 3,6 мкг желязо. Препоръчва се за повишаване защитните сили на организма и при някои автоимунни заболявания.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *