5 стъпки за ефективна бранд комуникация в условия на криза

Споделете лесно и бързо тази публикация

Кризата, която ни донесе коронавирусът, засегна световната иконoмика на всички нива. Ограниченията на карантината, под която е голяма част от Европа, поставиха в колапс дори най-големите международни брандове. Логистични проблеми, забавени доставки, ограничаване на производството в Китай са само малка част от предизвикателствата, пред които е поставен бизнесът в световен мащаб.

Въпреки изключително неблагоприятните обстоятелства за бизнеса в момент на световна пандемия търговците се опитват да останат на пазара и да се адаптират към промените. Корпоративната репутация на много от тях е заложена на карта. Едни откриха нови възможности в кризата, други обаче се борят за своето оцеляване. Преосмисляйки маркетинговите си стратегии и трансформирайки досегашния си начин на работа, всички компании се стремят към едно – да сведат загубите си до минимум и да продължат да печелят. Ако и вие сте сред хората, които търсят правилния бизнес подход в тази извънредна ситуация, засегнала до момента повече от 120 държави в света, вижте следните предложения:

  • Покажете подкрепа

Сега не е времето да реализирате голям обем продажби или поне не това искат да видят вашите клиенти на фона на кризата в световната икономика, отнела хиляди човешки животи. Най-богатият човек в Азия – Джaĸ Ma, cъocнoвaтeл и изпълнитeлeн диpeĸтop нa гигaнтa зa eлeĸтpoннa тъpгoвия Аlіbаbа, плaниpa дa дapи 500 000 тecтoви ĸoмплeĸтa и 1 милиoн мacĸи зa лицe, а френският гигант в луксозната индустрия LVMH обяви, че започва да произвежда дезинфектанти за ръце. Разбира се вече имаме и добри примери от България като нашия партньор – русенската фирма Antoan Vill. В разгара на кризата тя започва да изработва предпазни маски, които да отговарят на всички медико-санитарни изисквания за предпазване от зараза и същевременно с това да са удобни и стилни.  Те бяха сред първите, които се отзоваха на апела на Община Русе към шивашката индустрия в региона да се включат в помощ на преодоляване на кризата със снабдяването на населението с предпазни маски и облекла. “Имаме готовност да произвеждаме по 1500 броя на ден. За маските за еднократна употреба ще се използва нетъкан текстил. Що се отнася до тези за многократна употреба, ще използваме памучна материя, като платовете предварително се изваряват, след това се гладят, така че да отговорят на санитарно-хигиенните изисквания за целта, за която са предназначени. Фирмата ми е претрупана с работа, има да изпълнява други поръчки, но осъзнавам отговорността, която трябва да поеме всеки български гражданин в момента, затова съм готова да пренасоча ресурсите й към тази спешна задача”, съобщи за БРЯГНЮЗ собственичката на русенската шивашка фирма Antoan Vill – Антоанета Антонова.

 

  • Анализирайте и планирайте

Безспорно темата за коронавируса е сред най-тиражираните във всички медии, съответно и сред най-търсените от потребителите. Някои от най-популярните агенции за маркетингови изследвания са отчели употребата на „коронавирус“ близо 19 милиона пъти в новините и социалните медии само за 24 часа. В момента потребителите търсят в интернет пространството и всякаква друга информация, свързана със световната топ тема, като най-популярните са: „дезинфектант за ръце“, „предпазна маска“, „миене на ръцете“, „спазване на социална дистанция“ (статистика: Google Trends). Как тази статистика може да ни бъде полезна? Анализирайте данните онлайн, открийте кои са ключовите думи и теми за Вашата аудитория. Намерете какво чете тя в тази ситуация? Какво я вълнува? Как може Вашият бизнес да й бъде полезен? Сега е моментът да изградите по-тясна връзка със своята публика, която е доказана стъпка по пътя на лоялността на един клиент към марката.

 

  • Използвайте възможностите на онлайн пространството

 

Covid-19 премести света онлайн. Карантината в много европейски страни изцяло наложи реорганизация на работния процес, а различни платформи в мрежата бележат сериозен трафик и ръст в акциите си. Докато по-голямата част от акциите на някои компании паднаха през последните няколко седмици, Zoom се оказа от компаниите, чиито акции се повишиха още в началото на януари, посочва Financial Times. Платформата за видеоконферентна връзка може би не е и предполагала, че ще бъде по-ценна от всякога в момент на внезапна криза. Интересен факт е, че през февруари компания с аналогично име, но със съвсем други услуги Zoom Technologies, удвои акциите си, защото инвеститорите заложиха на грешния бизнес. В случая фирмата печели, но какво щеше да се случи, ако бяха пострадали заради друг бизнес? Затова е много важно как ще се позиционирате като бранд в онлайн и офлайн пространството. Според други данни, публикувани от Forbes, 574 акаунта на видео платформи Douyin и Kuaishou са спечелили до 500 000 нови последователи съответно между 20 януари и 2 февруари. Звучи логично, нали, но на какво ни учат тези примери? Печелят тези, които предлагат услуги, адекватни на пазарните условия. Почти всеки бизнес днес е и онлайн. Погрижете се професионално за присъствието си в него. Ангажирайте вниманието на потребителите с интересно и най-вече полезно съдържание. Така не само ще задържите клиентите си, но е възможно да спечелите и нови.

 

 

 

 

  • Комуникационни канали

 

 

Най-важното в избора на комуникационен канал е той да не е само един. Комбинирайте различните възможности, които ни дават уебсайтът, електронната поща, социалните мрежи, за да достигнете до клиентите си. Бъдете там, където са и те, за да отговорите на техните въпроси, да чуете препоръките им и оплакванията и да им давате актуална информация. Споделяйте с тях по всички канали, които аудиторията на бранда Ви ползва, за да можете да постигнете комуникационно насищане в съзнанието на клиентите с посланието на бранда. Внимавайте с това то да е премерено, за да не постигнете обратния ефект.

 

  • Точните послания

В рекламните послания правилата са много, разбиранията за тях – различни. Една грешна стъпка и имиджът на компанията може сериозно да пострада, особено на толкова чувствителна тема като човешкото здраве и превенцията му. И докато в момента една от най-търсените стоки в световен мащаб е дезинфектантът за ръце, който доскоро не много от нас ползваха, световноизвестен бранд пусна реклама, която не беше съобразена с контекста на времето. Става въпрос за кампанията на KFC „Finger Lickin` Good”, която беше пусната в края на февруари в Англия и Ирландия. В нея под нежните звуци на Nocturne op.9 No.2 на Шопен хора от различни възрасти похапват с апетит продуктите на марката, а непосредствено след това облизват пръстите  си. Разбира се, във време, в което Covid-19 e в своя пик, подобни послания са твърде неуместни. Естествено, не закъсняха и оплакванията срещу рекламата, която беше спряна малко след нейното пускане. Можем ли да използваме момента и да покажем ефективно своята социална ангажираност не само към клиентите си, но и към цялото общество и то с точното послание? Един добър пример отново от България на друг наш партньор ни показва именно това. Лот-Консулт разработиха напълно безплатен ресурс в помощ на работодателите, съдържащ професионални съвети за защита на служителите и дейността на предприятията по време на пандемията от коронавирус. „За нас като консултанти по трудова безопасност в момента е изключително важна информираността на населението, за да може то да знае как да действа правилно в подобна критична ситуация. Здравето от обществото повече от всякога зависи от всички нас“, сподели в ефира на БНТ Мария Титопулу, д-р по социална медицина от Факултета по обществено здраве към Медицинския университет в София и управител на Лот-Консулт.

Ситуацията в света в момента е изключително динамична и само компаниите с креативни, бързи и добре обмислени ходове ще могат да се адаптират успешно към критичните условия, в които се намира световната икономика. В такъв момент правилното управление на комуникациите е от съществено значение за живота на всяка една марка.

Автор: Лора Калагларска

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *