Пандемията взима жертви и сред медиите

Споделете лесно и бързо тази публикация

Уволнения, принудително минаване на намалено работно време и съкращаване на заплати на шефове – всичко това се случва все по-често в медиите по време на кризата с коронавируса въпреки високия интерес на читателите към информацията, а навсякъде по света оказва натиск и сриването на рекламния пазар.

Първи жертви в пресата

Във Франция много вестници (“Паризиен”, “Нувел репюблик”, “Сантр Уест”) са наложили на служителите си частична безработица, по-специално в отделите, където заради пандемията новините са намалели. Спортните медии като в. “Екип” също използваха широко тази мярка след прекъсването на спортните състезания. В. “Пари Норманди”, който вече изпитваше финансови затруднения, е в ликвидация.

Във Великобритания сп. “Икономист” обяви, че ще уволни 90 служители от административно-техническите си отдели. В. “Гардиън” също намали работното време на стотина служители.

В Италия служителите на държавната информационна агенция АНСА стачкуваха 48 часа срещу план, който според тях постига баланс за сметка на заплащането на редакторите.

В САЩ компанията “Конде Наст”, която притежава “Вог”, “Уайърд” и “Ню Йоркър”, обяви, че уволнява стотина служители от общо 6000. Сп. “Форчън” уволни 35 души, или една десета от екипа си, и съкрати с 30 процента заплатите на ръководството.

От началото на кризата над 36 000 служители на американски информационни медии, които вече бяха намалили персонала си през последните години, са засегнати от съкращенията на разходи, показва анализ на в. “Ню Йорк таймс”.

Из цялата страна около 40 местни издания обявиха общо 373 уволнения според актуализиран списък на сайта “Пойнтър”.

Фирмата собственик на в. “Лос Анджелис таймс”, главния вестник на града, който “е загубил над една трета от рекламните си приходи и очаква да загуби над половината в следващите месеци”, е пуснала в неплатен отпуск без право на трудов стаж около 40 души от административно-техническите отдели, става ясно от вътрешни документи, цитирани от в. “Ню Йорк таймс”.

Мрежата е в криза

Не е по-добро състоянието и на онлайн медиите – според “Пойнтър” в този сектор в САЩ са съкратени 300 души.
Фирмата “Вайс медия” ще уволни 55 свои служители в САЩ и още 100 в други страни според разкрито от американски медии вътрешно съобщение от директорката на фирмата до служителите.

Освен санитарната криза директорката обвини и уеб гигантите от т.нар. група GAFA (“Гугъл”, “Амазон”, “Фейсбук” и “Епъл”), че са заплаха за онлайн медиите и “не просто вземат по-голяма част от пая, ами целия пай”, което води до загубата на десетки хиляди работни места в журналистиката.

Информационно-развлекателният сайт “Бъзфийд”, който още в края на март обяви съкращения на заплатите с от 5 до 25 процента в зависимост от размера им, ще престане да отразява новини от Великобритания и Австралия.
За някои кризата е повод да се ускори преходът към по-стабилен икономически модел на абонаментен принцип.
Такъв е случаят с американския сайт за икономическа информация “Куарц”, който ще уволни около 40 процента от персонала си, главно в рекламните отдели, обяви собственикът, японската компания “Юзабейс”.

Електронните медии в частична безработица

Електронните медии също прибягнаха до частичната безработица. В САЩ “Ен Би Си юнивърсъл” съкрати най-високите заплати с 20 процента според в. “Уолстрийт джърнал”.

Във Франция Те Еф 1 постави една трета от персонала си в частична безработица от април. “Бе Еф Ем Ти Ви/Радио Монте Карло” обяви план, който цели по-специално да намали наполовина ползването на временно заети, работещи на хонорар и консултанти.

При радиостанциите 90 процента от независимите станции прилагат от април частичната безработица, сочи изследване на синдиката им СИРТИ, което предстои да излезе. Очаква се тази мярка да се запази за една трета от радиостанциите до края на август, за да се възстанови балансът.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *