Кражби за десетки хиляди левове блокират вагоните на БДЖ

За една година крадци от столично депо са повредили и извадили от строя десетки вагони, а ремонтите им струват над 80 000 лв. За това се оплакаха железничари, а от „БДЖ Холдинг“ твърдят, че щетите са по-малко.
Охраната на БДЖ струва над 26 млн. лева за 5 години и е възложена на фирма с обществена поръчка. Изтекли документи за 50 ремонта след кражби до екипа ни накараха Марин Николов да попита колко ни струват набезите на крадци в БДЖ и как се борим срещу тях.
„Основно се крадат части от вагони, медни изделия, които след това се предават на вторични суровини“, казва служител в железницата. На въпрос „Какво означава междувагонен кабел?“, мъжът отговаря: „Това е меден проводник с голяма квадратура, който е основното захранване на вагоните. За отопление, климатизация и всички функции на вагона. Без този кабел, вагонът не може да пътува, не може да функционира. Заради тези кражби, вагоните не могат да бъдат използвани, не могат да превозват пътници. Трябва да им се извърши ремонт. Тези вагони, за немалък период от време, не могат да бъдат включвани във влаковете. Вагоните не достигат. Оттам се нарушава и комфортът на пътниците. Влаковете са препълнени, особено в празнични дни“.
Служителят, пожелал анонимност, защото се притеснява за работата си, работи в столичното „Вагонно депо – Надежда“ към БДЖ-„Пътнически превози“. Дава ни копия констативни протоколи за изчезнали кабели и части от депото. 50 на брой. Всички документи са за периода април миналата година до април тази година.
„Тези протоколи описват номера на вагона, от който се случва кражбата, денят, в който се случва тази кражба, какво е откраднато от вагона и стойността на щетата. В рамките на една година – над 50 кражби, над 86 000 лева са щетите“, обясни мъжът.
Сумите за покриване на щетите във всички 50 протокола за липси, с които разполагаме, варират от 200 до 8000 лв., според вида и размера на изчезналите отрязани кабели или други части. Общата сума на разходите в тях само в това депо е 86 000 лв. А колко са разходите за покриване на щетите от кражби за всички обекти в страната? И колко от тях БДЖ е удържала на фирмата за охраната им? Питаме ръководителя по сигурността на БДЖ-Холдинг Тодор Тодоров. А той ни дава други числа.
„За периода от четвърти месец 2024 г. до четвърти месец, 2025 г., в „Пътнически превози“ общо сумата е 25 хиляди лева. Като 23 от тези 25, бих казал, е само за обектите в София. Всъщност 25 хил. лева имаме за „Надежда“ за период от една година“, каза Тодор Тодоров, ръководител „Вътрешна сигурност и безопасност“ в „Холдинг БДЖ“.
От фирмата за охрана на БДЖ подържат думите на ръководството – годишни щети от 25 000 лв. за „Пътнически превози“ в цялата страна. БДЖ са удържали тези пари от охранителната фирма. Един от шефовете й ни обяснява допуснатите липси.
„Само вагонно депо „Надежда“, примерно, е 300 декара. В „Надежда“ работят четирима служители на смяна. Това значи четирима през деня, четирима през нощта“, обясни Александър Апостолов, представител на „Трафик СОТ“.
Съвсем отделно за последната година на охранителите са удържани пари заради кражби и в обектите на „БДЖ Товарни превози“ – 70 000 лв. Пловдивската фирма „Трафик Сот“ изпълнява обществена поръчка за охрана на БДЖ за 5 години от 2021 г. насам, Тя струва 26,9 млн. лева, които в момента са скочили на близо 30 млн. лв. заради индексации в заплатите на охранителите.
Охраната е за обекти на пътнически и товарни превози, без площите на железопътни гари, за които отговаря друга фирма. Още при възлагането на поръчката от БДЖ заявиха, че се залага на по-малък брой охранители по места, за сметка на голям брой камери в жп-обектите, които излъчват в специален мониторингов център. Над 100 служители на фирмата там наблюдават за кражби, пише в офертата към договора за охрана.
Железничарите от „Надежда“ обаче, твърдят, че много от охранителните камери в обекта им не работят. Един от тях ни го демонстрира на компютър в депо „Надежда“.
Питаме фирмата за охрана защо така. Александър Апостолов от „Трафик СОТ“ отговори: „На служителите на място не им влиза в ангажимента да наблюдават видеокамери. Техният ангажимент е да правят нужните обходи, да извършват охранителна дейност физическа.“
Мястото на този център е тайна, казва представителят Апостолов. Отказва да ни го покаже от съображения за сигурност.
Служителите на БДЖ се оплакват и от друг проблем – набезите на пакостливи художници на графити, които въпреки охраната са изрисували с боя поне половината от пътническите вагони в депо „Надежда“. Да измиеш само прозорците на такъв изрисуван вагон коства на БДЖ стотици левове, време и труд, а прокуратурата не приема графитите за престъпление.
„Тези артисти, някои са изключително бързи и 3-4 човека могат в рамките на 20-30 минути действително да изрисуват един цял вагон от едната страна. Имаме случай, където сме заловили лица в момент, в който изрисуват вагоните, постановление за отказ да се образува досъдебно производство. На същите лица са им върнати дори спрейовете, с които ние сме ги заловили“, обясни Апостолов.
В периода от април, 2024 г до април 2025 г. при опит за кражби в депо „Надежда“ са били задържани седем души, казаха от БДЖ. Четирима от тях са арестувани от органите на МВР, а други трима са задържани от охранителната фирма, допълват от железопътния холдинг.