09.07.2025

Пропуски в защитата на личните данни могат да поставят пречки пред бъдещето на изкуствения интелект в европейските домове, сочи проучване

Machine learning reaction and ai artificial intelligence.Chat bot software network.big data and block chain system.Neuralink with smart brain.generative art

С нарастващото интегриране на интелигентните технологии и изкуствения интелект в ежедневието ни, ново проучване показва, че почти 9 от 10 европейци (88%) изразяват притеснения относно поверителността на личните си данни.

Но за по-голямата част от потребителите тези опасения се ограничават до техните телефони – въпреки че другите смарт устройства в дома също събират лични данни и също са уязвими към заплахи.

Това ново проучване на Samsung Electronics изследва мнението на над 8000 анкетирани от поколението на милениалите (известни още като поколението Y) и поколението Z в цяла Европа и разкрива, че над една трета (36%) от младите европейци не се замислят никога за сигурността на своите смарт уреди. За сравнение един на всеки двама (490%) мисли за поверителността на своите мобилни телефони ежедневно – тревожен пропуск, като се има предвид колко свързани са станали нашите умни устройства, а броят на умните домове в Европа се очаква да нарасне до над 100 милиона до 2028 г.

Проучването подчертава колко трудно може да бъде управлението на личните данни за тези поколения – един от пет души (20%) счита, че е твърде сложно, а 75% намират това за стресиращо. В Европа Испания е начело в класацията за страни, в които управлението на личните данни се счита за най-стресиращо (88%), следвана от Гърция (75%),Франция (75%) и Италия (75%).

Загрижеността на потребителите по отношение на поверителността е различна – от страх от финансови кражби (67%) до притеснение, че метаданните се използват за тяхното идентифициране (56%).

Резултатите сочат, че съществува сериозен пропуск в знанията по отношение на поверителността. Голяма част от хората искат да имат контрол над личните си данни, когато става въпрос за технологии. Всъщност, 8 от 10 (80%) поставят тези съображения на първо място при покупката, наред с познанията си за марката. Въпреки нарастващата информираност, много хора все още се чувстват неподготвени да предприемат конкретни действия:

 

  • Само 13% споделят, че се чувстват „много добре“ осведомени по въпросите на поверителността

  • Само половината (48%) са информирани за данните, които техните приложения и устройства събират за тях

  • Трима от всеки 10 (31%) приемат настройките по подразбиране, без да ги разбират напълно

  • Почти две трети (64%) смятат, че никога не могат да контролират напълно поверителността на данните на своите устройства

  • Над две трети (67%) призовават за по-добро осведомяване по отношение на личните данни и поверителността

  • Само един на всеки двама (50%) потребители споделя, че вярва, че брандовете се отнасят сериозно към защитата на техните лични данни

 

Тези опасения спират потребителите да се възползват от пълния потенциал на най-новите технологии. Почти всеки пети (18%) не споделя данни между смарт устройства през последната година поради опасения за сигурността, което показва, че европейците не се възползват напълно от свързания начин на живот и по-добрите ползи за начина на живот, които той може да донесе.

Въпреки това, малко над 6 на 10 души (62%) казват, че биха били по-отворени към пълното приемане на изкуствения интелект и технологиите за интелигентни домове, ако разбираха по-добре ползите от тях за начина им на живот и се чувстваха сигурни, че данните им са защитени (64%). От персонализирани отстъпки при пазаруване (17%) до актуализации за интелигентни домове (15%) и съобразени с индивидуалните нужди препоръки за пътувания (15%), много хора признават, че пропускат ежедневни подобрения поради неяснотата около начина, по който се обработват данните им.

В контекста на тези резултати Samsung затвърждава своя ангажимент да предоставя на потребителите надеждни гаранции и прозрачни механизми за защита на личните данни в един все по-задвижван от изкуствения интелект свят.

Dr. Seungwon Shin корпоративен вицепрезидент и ръководител на екипа по сигурността, Device eXperience Business в Samsung Electronics, споделя: „В Samsung вярваме, че истинската иновация започва с хората – именно за това поставяме поверителността в основата на всичко, което правим. Това проучване подчертава една нарастваща тенденция: докато потребителите са активни в управлението на поверителността на своите смартфони, те често пренебрегват по-широката екосистема от свързани устройства. Проучването отразява и колебанието да се приемат напълно изживяванията, управлявани от изкуствен интелект, което до голяма степен се дължи на несигурността около използването на данни. Като привърженици на технологиите, които поставят поверителността на първо място, ние се стремим да спечелим доверието чрез прозрачност, ясни указания и вградени защити. Всеки трябва да може да открива нови възможности на изкуствения интелект с увереност, знаейки, че данните му са защитени и че той контролира ситуацията. Ето защо се стремим да оставим поверителността в ръцете на потребителите – там, където й е мястото.“

В основата на тази мисия е Samsung Knox – платформата за сигурност на компанията от най-висок клас, която защитава smart home appliances и Galaxy устройства. С развитието на свързания живот Samsung разширява сигурността на Knox в цялата си екосистема, така че потребителите да могат спокойно да се наслаждават на всички умни уреди и функции, задвижвани от изкуствения интелект.

Knox Matrix е дългосрочната визия на Samsung за свързана сигурност – когато устройствата в една и съща екосистема работят заедно, за да се предпазват взаимно. Изградена на базата на лична блокчейн технология и подкрепена от готови за бъдещето защити като постквантова криптография (post-quantum cryptography), Knox Matrix позволява защита в реално време на няколко устройства между смартфони, таблети, телевизори и др.

Това се допълва от Knox Vault, който съхранява чувствителна информация като ПИН кодове, пароли и биометрични данни в отделна, хардуерно ориентирана среда. Това гарантира, че дори ако основната операционна система е компрометирана, личната информация остава винаги защитена.

С тази многопластова защита потребителите имат възможност да управляват поверителността си във всички свързани устройства, като правят избор изцяло по свое усмотрение.

Проучването също така показва, че потребителите се нуждаят от нещо повече от обещания – те търсят практически инструменти. 29% подкрепят по-ясни политики за използването на данни, а същият брой ценят информацията за поверителност, която е опростена и лесна за разбиране.

За проучването

Проучването е проведено през април 2025 г. от FleishmanHillard TRUE Global Intelligence в сътрудничество с Focaldata и обхваща 8 284 европейски потребители от Обединеното кралство, Франция, Германия, Италия, Нидерландия, Хърватия и Гърция.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

CAPTCHA ImageChange Image