Черният петък – традиция в Европа
Внесеният от Съединените щати ден за търговски промоции, Черният петък се е прехвърлил и в Европа, но не радва всички.
С продажби за милиарди евро, съревнование между магазините кой да предложи по-големи намаления, но и стачки, протести и безпокойства за киберсигурността – така протече Черният петък в Европа, предаде Франс прес.
Във Франция концепцията за Черния петък започва през 2014 година, през 2015 има лек застой заради атентатите в Париж, но днес вече обхваща всички големи търговски вериги. Очаква се французите да похарчат 845 милиона евро онлайн (+15 на сто спрямо 2016 година) и 4,5 милиарда евро в магазините (+4 на сто) според доклад, поръчан от сайта Пулпео (Poulpeo) на Центъра за проучване на търговията на дребно (Centre For Retail Research – CRC).
На този фон правителственото обединение cybermalveillance.gouv.fr предупреди за опасност от повече хакерски атаки през дните на промоции. Надигат се и гласове против свръхпотреблението.
Така например сайтът за онлайн продажби Камиф (Camif) е затворен, защото „му е дошло до гуша“.
В Германия Черният петък съблазнява германците от години. Миналата години 16 процента от потребителите са се възползвали от първия ден, а 13 процента от втория, за да похарчат 1,7 милиарда евро, по данни на федерацията на търговците на дребно.
Тази година работниците в шест дистрибуторски центъра на Амазон (Amazon) в Германия и един в Италия излязоха на стачка. Протестът им за по-високи възнаграждения бе специално планиран да съвпадне с Черен петък.
В Италия според анкета на асоциацията на предприемачите 14 милиона италианци са готови да направят покупка. Очаква се продажбите да достигнат 1,5 милиарда евро или средно по 108 евро на човек.
В Испания Черният петък се е утвърдил истински от 2012 година, когато законодателството позволи да се либерализират търговските намаления. Тази година в него участват 90 на сто от предприятията.
Дори банките предлагат кредитни карти и жилищни кредити с отстъпка.
За британците, чиято покупателна способност се сви заради ускорената инфлация, предизвикана от обезценяването на британската лира, промоциите на Черния петък са добре дошли. Очаква се те да похарчат 2,6 милиарда британски лири (2,9 милиарда евро) или с 8 на сто повече спрямо миналата година, по прогнози на ВоучърКодс (VoucherCodes) и Центъра за проучване на търговията на дребно.
Като се прибавят и уикендът и Киберпонеделникът, през тези четири дни на търговски намаления би трябвало оборотът да достигне 7,8 милиарда британски лири (8,8 милиарда евро) или със 7 на сто повече в сравнение с миналата година.