11.10.2024

Недостиг на десетки хиляди тираджии в Германия

Втората половина от мандата на досегашните евродепутати (а и голяма част от кампанията за европейските избори) премина под наслов „Не на пакета Макрон“. Той се представя като нещо лошо на българския бизнес и за българския шофьор, но какво става, ако този български шофьор работи за германска компания?

Подобна перспектива не изглежда като нещо невъзможно, дори напротив, бизнесът в Германия страда от голям недостиг на обучени кадри, като дори се говори за опасност от възникване на криза в автомобилния транспорт.

Оценката на германки организации, занимаващи се с транспорт и логистика, е, че страната се нуждае от десетки хиляди професионални шофьори, които у нас от години наричаме тираджии. На 2 юни агенция DPA дори излезе с конкретни цифри: между 45 000 и 60 000 шофьори, които се търсят от различни организации. Професията в последните години става все по-непривлекателна, а за това си има обясними причини: понижаване на заплащането, тежки условия на труд и много работни дни.

Последствията от дефицита на работна сила в отрасъла са непредсказуеми. Има опасения дори за възможна скорошна криза при доставката на стоки. Ежегодно в пенсия излизат 30 000 шофьори, а като техни заместници се явяват почти два пъти по-малко. Ако тази тенденция се запази, то през 2030 г. германката икономика ще изпитва недостиг от 150 000 шофьори.

Според оценка на браншовата организация на страната, почти 1/3 от водачите са на възраст 55 или повече години. Под 25-годишна възраст са едва 2,5% от тираджиите в страната. Жените в професията са само 1,7%.

В същото време обемът на товарите значително се повишава, движен в голяма степен от бума на онлайн търговията. Водачите от Източна Европа вече не могат да ликвидират кадровия дефицит

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *