Информационна aгенция "Дартс Нюз" ©

Бизнес Бизнес Изборът на редактора

Растящата инфлация и по-големите коледни разходи карат все повече хора да оптимизират разходите си

Нарастващата инфлация и по-големите разходи около коледните празници поставят все повече хора пред въпроса как да оптимизират разходите си. Повечето експерти съветват да направим подробна разбивка на месечното си потребление, а Националният статистически институт предоставя възможност да изчислим личната си инфлация.

Традиционно Националният статистически институт представя месечна и годишна инфлация, като и двата показателя се изчисляват на базата на усреднена потребителска кошница. Тя обаче не е валидна по един и същи начин за различните домакинства, тъй като начинът им на живот предпоставя различно потребление.

Ето защо експертите съветват първо да направим месечна подробна разбивка на разходите си. Това означава, че ако излезем от супермаркета с покупки на стойност 100 лева, подробно да разпишем каква част от тях са за хранителни продукти, хигиенни материали, цигари и кафе например.

От една страна това ще ни помогне да премахнем ненужни разходи за стоки, които са ни изкушили, а от друга – да проследим как всяка необходима стока или услуга, която потребяваме, променя цената си.

Това може да стане чрез калкулатора за лична инфлация на Националния статистически институт, който бе разработен още през 2010-та година. В него стоките са групирани и можем да проследим например каква е инфлацията при хранителните продукти и безалкохолните напитки, които потребяваме.

Графиките на месечно и годишно изменение ще покажат какво е отклонението на нашата лична инфлация спрямо средностатистически изчисления индекс, което от своя страна би трябвало да ни помогне да планираме по-добре бюджета на домакинството.

Последната прогноза, направена от вицепремиера и министър на финансите Асен Василев, е, че догодина годишната инфлация ще бъде от 5 до 6 на сто.

LEAVE A RESPONSE

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *