09.10.2024

Влизат в сила нови правила за обучение и инструктажи по здраве и безопасност

От 27 септември влизат в сила нови правила за провеждане на обучение и инструктажи по здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) в България. Промените, обнародвани на 26 юни тази година в Държавен вестник, целят да модернизират и улеснят процесите, свързани с безопасността и здравето на работното място.

Една от най-съществените промени е въвеждането на възможност инструктажите по безопасност и здраве при работа да се провеждат в дистанционна форма. Това нововъведение е насочено към съвременния начин на работа, който все повече се основава на дистанционни и хибридни модели на заетост. Работодателите ще имат задължението да утвърдят правила за дистанционното провеждане на инструктажите и да запознаят своите служители с тях.

„Друга важна промяна е възможността за електронно документиране на проведените инструктажи. Документите ще могат да се подписват с усъвършенстван или квалифициран електронен подпис, който работодателите са длъжни да осигурят за сметка на фирмата. Тези електронни документи ще се съхраняват в трудовото досие на служителя, което ще улесни административната работа и ще намали нуждата от физическа документация“, коментира Д-р Марина Желябова, дм – експерт по ЗБУТ в Респонса Превент, служба по трудова медицина и консултант по здраве и безопасност.

„Новите правила премахват и някои излишни административни тежести за работодателите. Например, отпада изискването за издаване на служебна бележка за проведен начален инструктаж, което до този момент добавяше допълнителни административни задължения. Освен това, вече няма да е необходимо изписването на презиме в инструктажните книги, което също ще намали бюрокрацията и ще улесни попълването на документи“, коментира още Нейко Нейков – управител на Респонса Превент.

Новите промени идват очаквано след решението от пролетта при дистанционна работа трудовите договори да могат да включват повече от едно работно място, като местоположението може да се променя по искане на служителя за до 30 дни годишно. Условията за дистанционна работа трябва да бъдат ясно описани в договора, а служителите трябва да предоставят информация за своето работно място, което да отговаря на минималните изисквания за безопасност. Работниците самостоятелно организират работното си време и не са длъжни да отговарят на служебни съобщения извън работното време, освен ако това не е договорено. В случай на трудова злополука при дистанционна работа, работодателят може да носи намалена отговорност, ако злополуката е резултат от груба небрежност на служителя. Тези промени целят да осигурят по-добра защита, яснота и гъвкавост в отношенията между работодатели и служители при работа от разстояние.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *